Nolka blogja

Tavaszhoz fohászkodom

Március elsején

2016. március 01. - Valerya



..avagy Ave Martius :)

Legtöbbször úgy érezzük, hosszú volt és nehezen múlik a tél. Február vége felé hiába pillantunk az ablakon át a  kertre, keveset mutat az ígéretből: Január, Február, itt a Nyár! A kalendárium szerint tehát Márciussal nem is a tavasz, hanem mindjárt a nyár köszönt be. Persze ez csak szójáték, reménykeltő, vigasztaló kedveskedés a régiektől. De ha jobban körülnézünk a kertben, vagy bárhol a házon kívül, már láthatjuk az újrakezdés apró jeleit. Hóvirágot, tőzikét, krókuszt és hát az illat. Valami friss földszag, vagy nem is tudom. A kertekben, ha az idő engedi, ki-kilátogat művelője, teszi, amit lehet és amit kell. Nemcsak muszájból, hanem mert örömforrás, mert felfrissül a vér és minden gondja-baja ellenére ez az érzés bizakodással tölti el. A földdel foglalkozó ember tudja, a magból csíra lesz és így tovább. Persze nem csak a reménytől válik növénnyé, de olyan jó reménykedni. 

Kimenni a kertbe, ki a szabadba. Ez nem illúzió, szerintem megvalósítható projekt, még a legszerényebb körülmények között is.

Ezért szeretjük a tavaszt, évezredek óta. Kis édenek a házak körül, vagy a parkok a városokban. Minden évben megújuló örömforrás. Mondanám, hogy szentély. Mondom is, miközben tisztában vagyok vele, mennyi mindent nem teszünk meg érte. De ez sem újdonság, mióta ember az ember.

A közösen végzett kerti munka, a közös "kiszabadulás" sokszorozza az élményt. Aki tapasztalta már, tudja. Az ember, ha nem bírja az érzést magában tartani, valamilyen formában világgá kürtöli. Ki leírja, ki elénekli, a festők megfestik. Ahogy egy körülbelül négyszáz éves festményen láttam. Hangulata elvarázsol, nézem és érzem az akkor élt emberek örömét, a festő ujjongásának tüze átjön és felmelegít. Igyekezete szerint árad felém az öröm.


tavasz_pieter_bruegel_ifjabb_festmenye_teljes_1600_korul.jpg

Tavasz - ifjabb Pieter Brueghel festményén (kb 1600 körül)



Március elseje van. A rómaiak szerint Marsnak, a termékenység, a tavasz, a férfierő istenének hónapja kezdődik. Nevét is tőlük örököltük. Az ókoriak egyéb, védelmi feladatokkal ruházták fel alakját, hasznosítva a jelentőségéhez kapcsolódó emóciókat, de az egy - sőt több - másik történet. Most maradok a líránál.



IBÜKOSZ
(i.e.6.sz)


TÖREDÉK A TAVASZRÓL

Fénylik a birs a tavaszban, a zúgó
gyors patakok gyökerét megitatják,
s ott, hol a nimfa-sereg szűz kertje van,
újra virágzik a felragyogó pomagránát,
s búvik az új levelek hüvösében a kis fürt,
jár-kel az új venyigékben a bor már:
bennem a vágynak nyugovása, sem évszaka nincsen időtlen:
mint ahogyan lobogó villámokkal a thrák
északi szél söpör át a vidéken,
Küprisz is úgy tipor engem örökké,
néma közönnyel, olyan feketén, eszelősen,
egyre csak úgy szerelemre taszít gyermeki kortól
és ma is úr a szivemben.

Radnóti Miklós fordítása





Legyen szép Március elsejénk :)

A bejegyzés trackback címe:

https://nolka.blog.hu/api/trackback/id/tr308431422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Valerya 2016.03.01. 09:35:52

Sziasztok, felhívnám a figyelmeteket, hogy érdemes megnyitni a fotót és nagyobb méretben gyönyörködni. Pölö észrevettem, hogy Brueghel festményén a közös munka, lendület, meg ilyenek, mintha erősen hangsúlyozódnának :)

ZorróAszter 2016.03.01. 13:00:11

Kedves Valika!

Bruegheléket én is csípem. De leginkább az öreg Pietert.

Szebbek a színei is. Meg kedvesebbek a figurái is.

Ibükosszal kapcsolatosan meg mertem volna esküdni, hogy sosem hallottam a nevét. De most hogy utána olvastam, a darvas sztori ismerősnek tűnt.

Valerya 2016.03.01. 13:40:25

@ZorróAszter:

Kedves ZorróAszter

az a helyzet, hogy majdnem mindent csípek, ami flamand festészet. Odavagyok értük, na, ez van. :)

Képes vagyok hosszasan bámulni az apró részleteket, kész meseregény, meg képeskönyv, mégis.

Az öreg igen...valóban jobb, ez tény. De ez a kisvárosi idill, a táncikáló jónéppel a háttérben, mindent akart Brueghel Péter és mindent bevetett. Nálam elérte a célját :)

Ibükoszról egészen idáig semmit sem tudtam. Radnóti fordítása megfogott. Nem is tudom..talán Mars isten miatt kerestem valami ókorit. De most azért is idevarázsolok Radnótinak egy saját márciusi versét

MÁRCIUS

Lúdbőrzik nézd a tócsa, vad,
vidám, kamaszfiús
szellőkkel jár a fák alatt,
s zajong a március.
A fázós rügy nem bujt ki még,
hálót se sző a pók,
de futnak már a kiscsibék,
sárgás aranygolyók.

amúgy nem tudom, milyen darvas sztoriról beszél ám!

ZorróAszter 2016.03.01. 13:48:04

Most, hogy utána olvastam, azt találtam, hogy rablók ölték meg. És mielőtt meghalt, az égen szálló darvakra mutatott, hogy azok fogják megbosszulni.

Aztán a rablók valami nyilvános helyen voltak, és egyikük meglátott egy csapat darut, és megbökte a társát, hogy azok ott Ibükosz darvai.

Valaki meghallotta, gyanúsak voltak, feljelentette őket, és így buktak le.

Erre mondtam, hogy Ibükosz nevét mintha először hallottam volna, de a sztori mintha mégis ismerős lenne.

De lehet hogy tévedek.

ZorróAszter 2016.03.01. 13:51:56

Ja! Radnóti is a kedvencem. De szerintem mondtam már.

Elsősorban épp az ilyen képek miatt, mint hogy "Lúdbőrzik nézd a tócsa"
(Rossz a szórend. És mégis.)

Vagy hogy "felhőt iszik a fodros birkanyáj"

Valerya 2016.03.01. 14:03:07

@ZorróAszter:

sebtiben utánaolvastam és találtam néhány utalást evvel a daru-történettel, vagy ókori mese-krimivel kapcsolatban.

Valerya 2016.03.01. 14:05:28

Friedrich Schiller változata kicsit hosszú, talán érdekli. Ha nem, hát nem. Azért idemásolom - több részletben

Ibykosz darvai

Hol költők s kocsik versenyére

sereglik egybe Hellasz népe,

Korinthoszba ment a dalos,

az ég-kegyelte Ibykosz.

Apolló ajándékaképpen

ajakán édes dal fogan;

Rhegiumból így jött, kezében

egy könnyű bottal, jámboran.

Akrokorinthosz int a vándor

felé már a hegy magasából,

Poszeidón fenyvesébe lép,

s áhítat járja át szívét.

Semmi nem moccan. Nem kísérik,

csak a darvak az ég alatt,

amelyek szürke rajban délibb

vidékek felé szállanak.

Valerya 2016.03.01. 14:06:06

@Valerya:

„Köszöntlek, kedves ék az égen,

ki a tengeren átkísérsz fenn;

te kedvező jel vagy nekem,

és sorsod is rokon velem.

Messzünnen húzunk át e tájon,

és vágyunk: egy meghitt fedél.

Vendégszerető tanya várjon,

hol a vándor szégyent nem ér."

S gyorsítva lépte ütemét, már

mélyen az erdő közepén jár.

Útján hirtelen két konok

gyilkos toppan elébe ott.

Ő küzdene, de lankadoznak

s hamar lehullnak karjai:

ujja lágy húrokhoz szokott csak,

nyers íjat nem tud ajzani.

Valerya 2016.03.01. 14:06:56

@Valerya:

Mezítlen testét megtalálják,

s bár a sebek minden vonását

szétdúlták, korinthoszbeli

jóbarátja felismeri.

„Hát így kell téged látnom újra,

kinek, azt hittem, a cserág

győztes dalnoki koszorúja

fedi majd fénylő homlokát!"

És a Poszeidón ünnepére

egybegyűlt nép mind búsul érte.

Hellaszra gyászt borít a hír,

és minden szív utána sír.

Háborogva a prytaniszhoz

tódul a nép s követeli,

hogy a halott lelkét a gyilkos

vérével engesztelje ki.

Valerya 2016.03.01. 14:07:33

@Valerya:

Mert ott olyan zsúfoltan ülnek,

hogy az oszlopok majd ledülnek,

a közeli és távoli

görög törzsek csoportjai.

Tompa tengerzajjal, tömötten

hullámozva emelkedik

mind tágabb és tágabb körökben

az épület az egekig.

Ki tudja, hány nép mennyi törzse

sereglett itt barátin össze,

Aulisz, Fokisz, Spárta, meg a

hires Thészeusz városa,

Ázsia partja és a sok dús

sziget felől tódulta nép.

S most hallgatják, amint a kórus

elkezdi szörnyű énekét,

Valerya 2016.03.01. 14:08:15

@Valerya:

S rettentően, körben forogva

kezdenek rá a himnuszokra,

melyektől a szív megkövül,

s hurok szorul a gaz körül,

tébolyítóan, szívbe marva

zengenek az Erinnyszek;

daluknak velőt tép a hangja,

s a lant szavát nem tűri meg.

„Boldog, kit bűn nem szennyezett be,

s gyermeki tiszta még a lelke!

Haragunk nem árthat neki;

s életét békén élheti.

De jaj, jaj annak sorsa százszor,

ki orvul gyilkolt valaha!

Nem tágítunk többé nyomából,

mi, az éj rémes fajzata!

Valerya 2016.03.01. 14:09:04

@Valerya:

S még valóság és puszta képzet

közt habozik s reszket a lélek;

hódolva áldja az örök,

rejtekben kormányzó erőt,

mely magától van s mérhetetlen;

ő fonja sorsunk fonalát:

megnyilvánul a mély szívekben,

s ellensége a napvilág.

S most a körlépcsőn, a magasban

egy bang a csöndbe beleharsan:

„Nézd, Thimoteosz, az eget:

Ibykosz darvai ezek!"

S az égbolt hirtelen sötét lesz,

s látni, hogy a színház felett

surrogva tovahúz sötétes

rajzással egy darusereg.

Valerya 2016.03.01. 14:09:58

@Valerya:

Aki megszólalt, azt kívánja,

bár rejthetné a szót magába;

késői Rávall a sápatag

ajkán reszkető bűntudat.

A szín törvényszék lesz; elébe

hurcolják a két bűntevőt,

s a bosszú tüzétől elérve

ott mindent beismernek ők.

Rónay György fordítása

Atyavilág! Ez nagyon hosszú, bocsánat :)

Valerya 2016.03.01. 14:11:02

@ZorróAszter:

"a! Radnóti is a kedvencem. De szerintem mondtam már.

Elsősorban épp az ilyen képek miatt, mint hogy "Lúdbőrzik nézd a tócsa""

igen, jól emlékszik, egyszer már értekeztünk erről :)

ZorróAszter 2016.03.01. 14:42:06

Igen, azt olvastam én is az előbb.

A Schillert tuti hogy nem. Pedig valahol van egy Schiller összesem, de azt hiszem, semmit se olvastam tőle. Esetleg a Wallensteint.

Azt sose értettem, hogy lehet, hogy Waldsteint Schiller átnevezte Wallensteinre, és az terjedt el.

De sose volt kedven utána nézni ennek se, hogy hogyan lehet.

Mint ahogy annak se, hogy Kasztriota György hogy lehetett Szkanderbég, mikor Iszkander az Sándor. :o)

Xilit 2016.03.01. 15:21:34

Egy ilyen jóízű beszélgetésbe belerondítani ilyen kifogásokkal, mint hülye szél, rideg hideg, bántó eső......nem illik, ugye? :)

Hát hiszen, ez csak átmenet, s ha tehetném, már készíteném a ládákat sok színes tavaszi virágnak. Hát még, ha kertem lenne, kedves kis kert, kis padkával a fák között, s ottan merengenék mindenféle boldogságról........

De a "közös kiszabadulás" is jó, tiszta kommunista szombat az ott a képen. :))
Ugye, hogy nem is volt hülyeség? :)
Csak nem mindegy, kivel közösködik az ember a kiszabadulásban. :)

Valerya 2016.03.01. 17:05:24

@ZorróAszter:

Schiller előttem egy sötét folt. No, nincs egyedül.

"Azt sose értettem, hogy lehet, hogy Waldsteint Schiller átnevezte Wallensteinre, és az terjedt el."

Arról nem tudok, hogy Schiller nevezte volna át Waldsteint, viszont volt szerencsém Duchcovban bejárni a híres Waldstein/Wallenstein kastélyt.

Talán az egyik elnevezés cseh, a másik német változat, valójában mindkettőt használják.
Dux kastélyában a helyszínen tudtam meg, hogy Casanova itt írta meg emlékiratait, mint könyvtáros. Ott is temették el. A szerteágazó nemesi család leszármazottjának, Friedland hercegének - Valdštejnnek - volt vendége Casanova. A herceg nagy művészetpártoló hírében állt.

Ami Szkander béget (Gjerg Kastriotit) illeti, talán a makedón Nagy Sándor után nevezhették el, mintegy elismerésül, hiszen kora nagy hadvezérének számított.

Valerya 2016.03.01. 17:08:15

@ZorróAszter

Iszkander - perzsa Sándor

Az elnevezést - Szkander "Iszkander" bég, a török udvarban kapta.

Valerya 2016.03.01. 17:13:30

@Xilit:

szia :)

Nyugodtan, csak nyugodtan. A valóság nem ritkán rondítja el a vágyálmokat. Márpedig a mai időjárást nyugodtan nevezhetem ocsmánynak. Esik, hideg van, fúj..brrrrrr....úúúúúútááááááálom.

Nem véletlenül írtam címként azt hogy fohász. Már nagyon unom ezt a semmilyen, se tél, se tavasz időjárást. Ráadásul megtaláltam ezt a mesés Brueghel festményt és egyből ríva fakadtam

:)

A héten már kipakoltam a virágládáimat, takarítgattam őket, metszettem néhány bokrot, rózsát, de az eső mindig visszazavar a házba.

"De a "közös kiszabadulás" is jó, tiszta kommunista szombat az ott a képen. :))
Ugye, hogy nem is volt hülyeség? :)"

Ha-ha-ha :)

Tényleg, akár arra is hajazhat. A jó Pieter még biztosan nem "csapatépítésben" gondolkodott és álmában sem hitte volna, hogy egykor a szocialista erkölcs egyik példaképe lehet/ne az ábrázolt serénykedés - közösen :)

littke 2016.03.01. 18:33:14

+
Bruegheleket mint festőket én is nagyon szeretem. Brusselben van egy muzeumahol jó sok van.
Kissé látod azt a kort, milyen volt, stb.

A tavaszt is kedvelem, de sajna március, itt ahol én élek, még minden csak nem tavasz. Április vége, május eleje, esetleg....inkább annak közepe amikor az jön, igen rövid időre aztán, nesze neked itt a nyár.

Valerya 2016.03.01. 19:04:38

@littke:

szia és köszi.

mintha nálunk is hasonlóan alakulna a tavasz újabban. Hosszas hideg, vagy amolyan "semmilyen" idő, aztán hirtelen meleg, majdnem nyár. Rövid ízelítőt kapunk a szép tavaszból. Lehet, hogy már ez is csak egy illúzió, mint a havas karácsony :) Mindenki arra emlékszik, hogy régen még voltak "igazi, havas Karácsonyokra" aztán a statisztikák szerint ebben alaposan tévedünk. Nahát lehet, hogy a szép, tavaszi idővel is így vagyunk. Legalábbis ami a hosszát illeti.

Brueghelékkel kapcsolatosan ráhibáztál ám. Egyetértek. Az ő képeiken látom a kort, látom a mindennapokat, látom az embert.

igen :)

Xilit 2016.03.01. 21:22:15

Szeretem a képi ábrázolásban ezt a meseszerű, népies megjelenítést. Így lehet játszani, a fantázia azt rendez belőle, amit csak akar. Nekem éppen egy békebeli kommunista szombat jött le, de , isten bizony , übereli a csapatépítési tréning. :)

Xilit 2016.03.01. 21:40:27

Te Valika, de régen tényleg voltak igazi havas karácsonyok. :)
Meg egyáltalán, havas telek. Amíg anya és apa együtt éltek, kötelező volt a hétvégi kirándulás, nem mondom, sokszor maradtam volna inkább otthon, olvasgatva a cserépkályha mellett, de az apai drill kivezényelt minket, és utólag nem is bántuk.
Az óbudai hegyek kiváló lehetőséget nyújtottak ahhoz, hogy az eljegesedett, behavazott patakmedrekben ne tudjunk lábon maradni, és sikítva szánkázzunk a popónkon , egyszer kollektíve be is pisiltünk a nevetéstől - de hát látványnak is kész burleszk lehetett, ahogy egymásba gabalyodva döntöttük meg a fenéken lecsúszás családi rekordjait.
Szóval, volt tél és hó, és csodaszépek voltak az ablakokban díszelgő karácsonyfák azokkal az igazi nagy, kétsoros izzókkal. :)
Ja, meg tavasz is volt, ez azért biztos, mert húsvétra mindig kaptam új ruhát, meg ú cipőt, és abban pomádéztam.
Azt hiszem, érezhető, milyen nagy nosztalgiával emlékezem azokra az igazi évtizedekre. :)

Valerya 2016.03.01. 22:18:03

@Xilit:

hja, a tapasztalatok és az aktuális módszerek hozzák ki a nézőből, befogadóból az ilyen "aranyköpéseket".

Most képzeld el, négyszáz év távlatában! Mi mindenre asszociálhattak eleink :)

Valerya 2016.03.01. 22:20:46

@Xilit:

Nyírfa, pedig a meteorológusok győzködnek bennünket ezerrel, hogy tévedünk..nem...nem voltak, az emlékezet játszik velünk.

:)

Pedig én is emlékszem csikorgóan hideg karácsonyestékre, nagy-nagy havakra, meg ilyenekre.

De hát a szakember ellen mit tehetünk? Biztosan neki van igaza, nemde?

:)

ZorróAszter 2016.03.01. 22:43:04

Jó-jó/ De például Schwarzenberéket se nevezték át mondjuk Svarcira.

Casanovának én csak a kémjelentéseit olvastam a Velencei kémekben.

Mindig eszembe jut, és jót röhögök rajta, hogy az öreg Casanova milyen savanyú-a-szőlő műfelháborodással jelenti, hogy X. Y. úrasszony a bálon olyan szégyentelenül mély dekoltázzsal jelent meg, hogy csaknem egészen kibuggyant mindkét melle :o)

Valerya 2016.03.02. 07:26:33

@ZorróAszter:

szegény Casanova. Meg kell őt is érteni. Túl szép teljesítmény, túl szép sikerek után megtalálni a bölcsesség kulcsát életművének oly szegmenséhez, amely már nem tőle függ, hát nem lehet könnyű. És végtére ő is csak egy ember volt. Nagyon is :)

"De például Schwarzenberéket se nevezték át mondjuk Svarcira."

Svarci nem passzol, na. Kész, passz. Sehova. Se németül, se csehül, se angolul. Csak magyarul és nálunk is csak akkor, amikor a jó öreg Arnoldot akarjuk kedvesen becézni :)

Jut eszembe, anno csehországi kalandozásaink idején, például Hluboká nad Vltavu pazar főúri kastélyában hallgattuk - hallgattuk? egy fenét, de nem lehetett csak úgy kikapcsolni, mint a rádiót - a cseh idegenvezetőtől: Schwarzenbergá rodiná....stb..stb... Amúgy ezek a Scwarzenbergék hatalmas urak voltak, a család a 17. században már 99 birtokkal rendelkeztek és olvastam róluk, hogy csak azért nem igyekeztek elérni (vagy bevallani) a bűvös százat, mert az akkorit törvények szerint katonai bandérium állítására lettek volna kötelezhetőek. Pedig korábban eleget jeleskedtek a hadszíntereken, ám a török elleni csatározásokat követően úgy látszik érdekeikben változás állt be. Valami ilyesmire gondolok a magam kontár fejével :)

Na itten van egy csinos szobor Adolfról a család egyik jeles tagjáról. A szobor Hluboká várkastélyában díszeleg:

www.zamky-hrady.cz/1/img/Hluboka_int_126.jpg

ZorróAszter 2016.03.02. 07:57:10

Állítólag Stocker eredetileg nem is Drakuláról akart írni, hanem Eleonora Schwarzenbergról. Van Helsinget meg arról a dokiról mintázta, akit Mária Terézia küldött a helyszínre, mert a cseh parasztok rettegtek a környéken, és már attól féltek, felkelés tör ki.

Vagy az nem itt volt?

Még az jutott eszembe, hogy fél füllel mintha azt hallottam volna, most is van egy Schwarzenberg miniszter a kormányban. Vagy esetleg az előzőben volt.

Xilit 2016.03.02. 09:17:36

@Valerya:

Hogy bennük milyen asszociációk merülnének fel, aztat nem tudom, de nekem az is az eszembe ötlött, hogy Hollandia volt az első, s egyben a minta tőkés állam, a maga korában és módján a legfejlettebb - igaz, nem csak szorgos, hanem igen önálló nép lakta a térséget.

Xilit 2016.03.02. 09:20:40

Hogy a Svarciról nekem miért a svarcban ut eszembe - ha már asszociálunk? :)

ZorróAszter 2016.03.02. 10:55:34

Nekem meg Arnold Schwanzundegger :o)

Xilit 2016.03.03. 09:22:48

@ZorróAszter:

Jól gondolom, hogy ennek Arnold nem örülne felhőtlenül ? :)

Miért, miért nem, úgy ugrott elő Orbán nyomatékos kikacsintása a magyarok leleményességéről , mint nyuszi a bokorból. Én is talpraesett, életrevaló népnek tartottam magunkat, de ebbe a csalás-lopás valahogy nem tartozott bele.
Milyen jó, hogy nem vagyunk egyformák.

Valerya 2016.03.03. 10:08:10

@ZorróAszter:

Jó reggelt :)

Megint ujat mondott kedves ZorróAszter, eddig fogalmam sem volt, hogy Dracula alakjának irodalmi ábrázolásában más is szerepelhetett modellként, mint Vlad Tepes. További újdonságairól - számomra legalábbis egyértelműen új dolgokról mesél - ha egyszer volna szíves önálló posztban. Megköszönnénk.
:)

Ami a legutóbbi Schwarcit illeti.Iiiigen, ha jól olvastam, tényleg van egy - lehet, hogy több is - arisztokratájuk a cseheknek. Már ami a kormány berkeit illeti.

Hja, nem dobják ki a régi értékeket, gondolom érdekük fűződik a legujabb kori Schwarzenberghez.

Valerya 2016.03.03. 10:10:13

@Xilit:
tuti ráhibáztál a hollandokat illetően.

Csak halkan mondom, azt is magunk között, hogy remélem nem korabeli közmunkásokat látunk a közkertekben serénykedni :)

ZorróAszter 2016.03.05. 00:40:26

Kedves Valika!

Arnoldnak én se mondanám szemtől-szembe, mert állítólag jó futó és utólérne.

Drakuláról már írtam, csak akkoriban talán gyorsan levettek a frissülőből. Ezért azt hiszem, nem tetszett látni.

zorroaszter.uw.hu/archives/2012/01/16/Drakula_Visegradon/index.php

Eleonora Schwarzembergről pár éve láttam valami dokumentumfilmet, hogy exhumálni akarták. De a csehek annyira féltek tőle, hogy úgy lebetonozták, hogy azt már nem akarták feltörni a templomban.

De sajna nem emlékszem a város és a vár nevére. Amit meg írni tetszett, az mintha nem rémlene.

ZorróAszter 2016.03.05. 00:41:41

Viszont mintha Poe is írt volna róla.

Valerya 2016.03.05. 15:40:10

@ZorróAszter:

előfordult, hogy nem olvastam több posztot, nem csak amiatt, mert gyorsan kifutott, hanem mint már említettem, eléggé rapszodikusan blogoltam a Nol-on (is). Volt, hogy több hónapig meg sem nyikkantam, mert valami egyéb dolgom volt (például dolgoztam). Úgyhogy köszi a linket :)

Valerya 2016.03.05. 16:03:27

Princess Eleonore Elisabeth Amalia Magdalena Von Schwarzenberg - a Vámpírhercegnő.

Nem láttam az osztrák dokumentumfilmet, pedig biztosan érdekes. Találtam egy szűk szavú leírást, abból nem derül ki, hogy mire alapozták a nagy félelmet, amit a hercegnő iránt éreztek. Mert az útépítés során talált 18. századi holtestek vámpírtemetkezési rituáléja egymagában semmire nem ad magyarázatot. Bár az is lehet, hogy mivel a hercegnőt érdekelte az okkultizmus, már rá is sütötték a vámpír bélyeget. Ez elképzelhető. No és az sem mellékes, hogy a kor vámpírlázban égett (18. század). Gyanús lehetett a farkasok tejében bízó hercegnő (ettől remélte, hogy fiú utódhoz segíti), valamint az is gyanús, hogy halála után felboncolták. Ez szokatlan egy arisztokrata esetében.

Szegény asszony. Férjét lelőtték egy vadászaton, gyermeke sem akaródzott időben a világra jönni. Akár boszinak is kikiálthatták volna.

Ja, Cesky Krumlov a cseh város, amit említett.

Xilit 2016.03.06. 13:29:08

Schwarzenberg: éppen most olvastam egy városkáról - ahol is igen szívesen élnék - , amely kapcsán említik ezt a családot.

kirandulo.reblog.hu/murau-a-fa-es-a-sor-varosa

ZorróAszter 2016.03.06. 14:08:28

Kedves Nyírfa!

A 2016.03.05. 00:40:26 kommentem címzése helyesen az lett volna, hogy
Kedves Valika és Nyírfa!

De eltévesztettem.

ZorróAszter 2016.03.06. 14:13:46

Kedves Valika!

Alighanem a tüdővész lehetett a fő motívum. És hogy a megfertőzötteken esetleg az eredeti beteg halála után kezdtek megjelenni a nyilvánvaló tünetek.

Vérszegény sápadtság, gyengeség, stb.

A védekezés meg nagyon ősi. Azt hiszem már neandervölgyi leletben is találtak olyan leölt medve csontvázat, aminek a feje elkülönítve volt eltemetve keresztbetett lábszárcsontokkal.

Nyilván egy sikeres vadászat után ha a vadászt később megölte egy másik medve, azt feltételezték, hogy az előző tért vissza bosszút állni.

Xilit 2016.03.06. 15:14:18

@ZorróAszter:

Kedves ZorróAszter, köszönöm a gesztust.

Valerya 2016.03.07. 08:21:56

@Xilit:

Csehországba több okból érdemes ellátogatni. Kulturális és természeti szépségekben bővelkednek. Nincs messze, nem kell az utazással tölteni a néhány napos kiruccanást. Persze az a jó, ha minél több időnk van ilyesmire. No és a zsozsóról ne feledkezzem meg :)

Valerya 2016.03.07. 08:25:41

@ZorróAszter:

Biztosan igaza van, féltek a fertőző betegségektől, nem csoda.

Ami a nevezett hölgyet illeti, esetében méhnyakrákot valószínűsítettek a későbbi vizsgálatok során.

A félelem miatti védekezéssel kapcsolatos véleményéhez nincs is mit hozzáfűznöm :)

Úgy próbáltak tenni valamit, ahogy tudtak, amire képességeik, tudásuk lehetőséget adott számukra.

Xilit 2016.03.08. 22:47:35

@Valerya:

Szívesen ellátogatnék, tényleg itt van a közelben, de most nincs utazásra költhető suska. :)
Amikor már nagyon mehetnékem van, a legkülönbözőbb tájakban gyönyörködöm, és álmodozom arról, hogy ott élek.
Az egyik kedvenc helyem Új-Zéland, de egészen oda vagyok a görög szigetekért is.
Ugyanakkor lenyűgöz Ausztria, és nemrégiben időztem Prága Óvárosában.
Szóval, utazni jó.
Erről jut eszembe: a nagyfiam még iskolás korában bejárta Erdélyt, s mint szenvedélyes fotós, rengeteg képet készített. Őszintén mondom, nem gondoltam, hogy Erdély ilyen csodaszép.

Valerya 2016.03.09. 14:58:40

@Xilit:

azt mondják, aki utazik, háromszoros élményben van része. Először, amikor tervezi, másodszor, amikor megéli és harmadszor, amikor emlékezik rá.

Van, hogy kisebb az igény, van hogy kevesebb a pénz. Valahogyan összhangot kéne teremteni és egyensúlyba hozni igényeinket ezzel. Az az igazság, hogy a fontossági sorrend, értékrend dönt. Gondolom én :)

Xilit 2016.03.09. 21:56:37

@Valerya:

" azt mondják, aki utazik, háromszoros élményben van része. Először, amikor tervezi, másodszor, amikor megéli és harmadszor, amikor emlékezik rá. "

Ezt jól mondák. :)

De mindenre áll. Nagyon szeretek tervezni, alaposan felkészülni , hogy minden klappoljon. Amikor még családilag jártunk nyaralni , összeült a kompánia, és csak írtuk, írtuk, ki mit akar bepakolni a Trabcsiba. Hideg idő, kánikula, sporteszközök, cipő kutyagoláshoz stb. Igen, nagyon-nagyon jó emlékezni is.
süti beállítások módosítása