Nolka blogja

Húsvéti kilátás

plusz néhány belátás

2016. március 31. - Valerya

Idén magamra maradtam Húsvétkor. Van ilyen, nem esem (már) kétségbe. Több éves, sőt több évtizedes Húsvét ünnepét megelőző bevásárlási, főzési és ki ne hagyjam, takarítási örömökben és tapasztalatokban bővelkedve mondom ezt, higgyétek nem azért, mintha savanyú volna a szőlő. Változás van, na. Akkor az volt a jó, szerettem, készültem lelkesen, mindig legalább egy hónappal az ünnep előtt nyomozni kezdtem a megfelelő sonka, tyúk és Kinder-tojás választékot illetően, mert a legjobban akartam. Legtöbbször sikerült, túlzás nélkül mondom.

Most meg még a "zember" se maradt a szoknyám mellett, persze jól van ez így, a munka - pénzkereset - , meg sok más égetően fontos tényező az első, hiába no, nem lehet másképp, szóval azon töprengtem, mihez kezdjek magammal, mit csináljak az össznépi elcsendesedés idején? Érdekes...ahogy közeledett a négynapos ünnep, pardon, Magyarországon csak három, nem is értem én ezt, vajh aktívan dolgozó és hívő keresztényeinknek mindegy? Miért nem harcolnak plusz ünnepnapért, nagypéntekre gondolok. Ausztriában, Németországban négy napos a Húsvéti ünnep ( a keresztények legnagyobb ünnepe), a péntekkel együtt, természetesen. Na, mindegy. Boltzár vasárnap oké - többek között családi és egyházi érvek miatt -, nagypéntek nuku. Visszatérve saját húsvéti dilemmámhoz, ahogy közeledett az ünnep, egyre jobban érlelődött bennem, mégsem maradok itthon. Valami zöldre, frissre, mittudomén, valami természetre vágytam. Nem mintha nem lett volna mit tennem-vennem az egyre jobban zöldülő kertben, de az nem ugyanaz, na. Erdőbe vágytam, ez az igazság.

Elhatározásomban megerősített egy újsághír. Szülőfalum határában nemrég új kilátót avattak a köz örömére. A hely - Gaja-szurdok - egyik magasra nyúló sziklájára építették és mivel a terület a Károlyiaké volt, így a kilátó is ezt a nevet kapta. Csinos és praktikus Tájcentrum fogadja a Fehérvárcsurgó felől érkező turistát. Mint az újsághírből megtudtam, komoly anyagi beruházás valósult itt meg az elmúlt években, beleértve a falu közepén álló szépséges kastélyt is. Hmmm érdekes... Fehérvárcsurgó irányában mintha nagyobb hajlandóságot vélnék felfedezni a Mezőföldi Erdőgazdasági Zrt fejlesztési terveit illetően...de ezt biztosan csak "bodajki" érzelmeim mondatják velem. Már a cikkben említett elnevezés szíven ütött: " a Földművelésügyi Minisztérium állami földekért felelős államtitkára pénteken, a fehérvárcsurgói Gaja-szurdokban létesített Károlyi kilátó átadási ünnepségén.....stb ..stb.." Hát a Gaja-szurdok Fehérvárcsurgónál véget ér? No, mindegy. Az egykori Ádám-Éva fa - gyerekkoromban, ha jól tudom Ádám, még megvolt - , a Gaja-patak szépséges völgye, s a falu - Bodajk - közkedvelt témája volt kedvtelésből festő nagybátyámnak. Budapesten élt, dolgozott, de nyaranta rendszeresen lejárt a felesége - apám nővérének lánya volt az édesanyja - szüleihez. Tőlünk a harmadik házban éltek, szinte naponta találkoztam velük, így a festő-nagybácsival is, ha éppen ott tartózkodott. A Gaja-völgyet, az Ádám-Éva fát és a falut szinte minden évszakban megörökítette.

Na, elég a nosztalgiázásból. Lányommal rándultunk ki tehát Húsvét vasárnapján a kora tavaszi Gaja-szurdokba és első,legkomolyabb benyomásunk a rengeteg tavaszi virág és a bő vizű patak látványa feletti lelkesedés volt. Mi még? Hát lássuk csak. Friss levegő, szikrázó napsütés és csend. Eleinte. Merthogy mi Bodajk felől érkeztünk. Ahogy közeledtünk a Károlyi kilátóhoz vezető táblához, úgy sokasodott a Húsvétkor erdei levegőre  és szép kilátásokra vágyók száma, ezzel egyenes arányban csökkent a csend. Szóval sokan voltunk(vagy jó volt a reklám), nem túlzás, egy idő után csak libasorban fért el az oda-vissza haladó turistacsapat.

Persze így is szép volt, bár fotózni nemigen tudtunk.Fenn a csúcson a sok szelfizőtől alig lehetett mozdulni. Belátással legyőztük ellenérzésünket. Más is jól akarta érezni magát, ez az igazság. A magunkkal vitt rántott húst, salátát kényelmesen, erdei asztalnál, napsütésben és jó étvággyal elfogyasztottuk (nem én készítettem), a Tájcentrum egyik attrakciójánál - a Pisztrángos tónál - kialakított pihenőhelyen  egy nyitva tartó büfében forró és finom kávét kaptunk - igaz itt is sort kellett állnunk - , azonban visszafelé, az első buszmegállóig tartó közel négy kilométeres utat már nem túl lelkesen tettem meg. Ismét egy belátás: "nem úgy van az mint volt rég", hogy megint retrózzak, most éppen zeneileg (a Bikini slágere után szabadon).

A nap plusz pozitív hozadékaként estére kelve mindketten égő arccal dőltünk ágyba. Nem a szégyentől pirultunk, nem. Pirosbarna színt kapott orcánk, az erős napnak és tiszta levegőnek köszönhetően. Húsvét hétfőn, nem akarván teljes egészében kisajátítani az ünnepet - ismét csak belátással - kora reggel hazaindultam. A Déli-Pályaudvaron szálltam metróra és kis híján megijedtem a szép számú - vagy hat párral találkoztam - , talpig fekete ruhás terrorelhárító legény látványától. Kihalt volt a metró, csend, béke.  A rend sötétkék és fekete egyenruhás őrei a kocsikba is beszálltak, komótosan sétáltak teljes harci felszerelésben, gépfegyverrel, ahogy kell, mi utasok - vagy hárman-négyen a teljes, Népligetig tartó szakaszon - kisebbségben voltunk.

Komolyan mondom, eltelt kis idő, mire tudatosodott bennem a terrorfenyegetettség. Az elmúlt hét legkomolyabb eseményének hatására a honi rendvédelem igyekszik egyre erősebbé és valóságosabbá tenni a  érzést, amit félelemnek hívunk.  Amit a Húsvét - vagy kirándulás? - elnyomott bennem. Bólintás, igen. Vissza a valóságba. Belátással.

A kilátóról készült fotó nem saját!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CsipkeRózsa 2016.04.01. 14:16:59

Nagyon tetszik az Ádám-Éva fa. A következő képen éreztem a friss tavaszi levegőt.

Valerya 2016.04.01. 14:46:17

@CsipkeRózsa:

ha megnyitottad a linket ("A kilátóról készült fotó nem saját" - címmel) talán láthattad az egykori Ádám-Éva fa maradványát. Sk most nem fotóztam, mert annyian nyüzsögtek az egykor hatalmas tölgy törzsének maradványánál, hogy a lényeg tuti nem látszott volna. Bár, a szépszámú turista sereg sem megvetendő látvány, elismerem :)

Az egykori Ádám-Éva fa egyik tagja még a hatvanas években villámcsapás miatt leégett. A másik később kidőlt, erről egy retro fotót láthatsz:

www.sulinet.hu/oroksegtar/data/telepulesek_ertekei/Bodajk/pages/bodajk_kepekben/images/002_bodajk_clip_image002_0067.jpg

Mostanra annyi maradt belőle, ami elegendő arra, hogy a gyerekek - és szüleik - ki és bebujkáljanak, valamint fotózzák magukat vele :)

pettra01 2016.04.04. 10:46:30

Az a kilátó biztosan jó sokba került, meg nyilván biztonságos, tartós, lehet neki ezer előnye, de szerintem ronda - legalábbis abban a környezetben idegen. Az egész világgal lassan ez lesz a bajom, már nem is bánom, hogy nem tudok menni sehova, mert folyton csak csalódnék, a kedvenc helyeim így tűnnek el, a régit lerombolják, csinálnak helyette jobbat, drágábbat, csak valahogy azok már nem szerethetők.
Állítólag a marcona fegyveresek megnyugtatják a lakosságot, hát azért kirándultak olyan sokan, mert örültek, hogy bátran tehetik, íme, biztonságban vannak:)

ZorróAszter 2016.04.04. 11:11:45

@pettra01:

Kedves Pettra!

Mikor Valika feltette ezt a cikket pár napja, pont ez jutott eszembe, de nem akartam ezzel nyitni. De most, hogy mondja, csatlakozom.

pettra01 2016.04.04. 11:24:13

@ZorróAszter: Örülök - pedig néha azt gondolom, hogy bennem van a hiba, de ilyenkor megnyugszom, hogy talán mégsem...

Valerya 2016.04.04. 16:33:45

@pettra01:

Szia :)

a kilátó költsége 13 millió Ft volt, horganyzott acélszerkezet. Tudod milyen furi? Ott, a sziklás csúcson nem éreztem idegennek a kilátó anyagát, viszont fotón tényleg nem valami bensőséges látvány.

Hiányoltam viszont még egy két padot, mert mindösszesen egy fa asztalt helyeztek el a kilátó közelében két paddal. Sztem kevés, bár az is igaz, a fűre is szabad ülni.

Amúgy a régi Gaja-völgy gyerekkori emlékeimben persze kicsit más. Padokban, asztalokban akkor is hiány mutatkozott, ha jól emlékezem.
Bodajk irányából ma is ilyen "vadregényes" a táj, pad és asztal nuku. Mondjuk a régi ifjúsági tábort azért kibővíthetnék (ha egyáltalán még működik) valamilyen családi, piknikező hellyel, az nem ártana a tájnak.
Emlékszem, anno kis büfé működött az ifjúsági táborhoz elég közel, amolyan kerthelyiség-szerű valami, szendvics, üdítő, kávé, a patak partján. Sóhaj....szép volt. Ma már romjai se nagyon látszanak ennek a régi büfének. A régi ifjúsági tábor ma Tölgyes Tábor és Turistaközpont. Oké, ez így rendben volna, csak lehetne kicsit gondozottabb, praktikusabb, de semmi esetre sem tájidegen. Azt én sem kedvelem.

A Gaja-szurdok fehérvárcsurgói bejáratánál viszont hatalmas változás, minden tekintetben körültekintően kialakított piknikező hely, szóval jó. Viszont nem értem...

A védelemmel ellátott legényeknek hála tényleg inkább a zöldbe menekültek sokan, mint olvasom a híradásokból :)

Valerya 2016.04.04. 16:36:38

@ZorróAszter:

Kedves ZorróAszter,

el kéne menni és helyben szemlélni, mert a fotó időnként nem sikerül, vagy hogy is mondjam :)